Blädinge

1-4 maj var vi 8 st från Vislanda, Blädinge och Alvesta församlingar på resa med Litauenhjälpen då vi under några år haft insamlingar av både pengar och allt som behövs i ett hem. Vi ville se hur Litauenhjälpens verksamhet fungerar. Efter lite strul med båtresan kom vi till slut till Klaipeda där Kerstin, Tadas o Robert tog emot oss. Första studiebesöket gick till Sveksna Mentalsjukhus där vi hälsade på. på 2 avdelningar, sjukhuset var nyligen renoverat med nya golv o färg på väggarna, till skillnad mot Sverige bodde de fler i varje rum men behovet av blöjor o kläder till patienterna var stort. Litauenhjälpen har gett oss ”vattenfamiljen” som ”vårt” projekt, så vi var hälsade på hos Asta och hennes dotter, vi hade bl a med oss stövlar eftersom det stora delar av året är väldigt blött. Hon håller på att bygga ett nytt hus till sig och dottern med en högre grund för att det inte ska stå vatten inomhus under blöta perioder.(Bild på Astas hus)

Efter god mat inkvarterades vi en gammal banvaktarstuga som var ombyggd till en liten konferensanläggning, vi vaknade mitt i natten av att huset skakade och trodde att det var jordbävning men det var bara tåget. Ett hotell kom ut med frukost till oss, det vi inte orkade äta upp samlade vi ihop på fat och tog med oss till ”brandfamiljen”. Deras hus hade brunnit upp och med hjälp från L-Hjälpen höll de på att renovera upp huset på en liten gård som de hade köpt.

Nästa stopp var hemma hos Tadas och då talade Kerstin om för oss att vi hade inte kommit dit för att vila upp oss utan vi skulle få jobba, Hon visade oss över våningen på Tadas hus där det fanns massa saker som folk skänkt. Vi fick packa banankartonger med diverse innehåll som vi sedan ägnade hela dagen åt att åka runt och dela ut.

Efter arbetets slut vara vi lite kulturella och besökte en utsiktplats vid floden Nemunas med Kaliningrad på andra sidan, vi besökte också en storkkoloni, en gammal skogskyrkogård som varit igenväxt men röjts upp av ett äldre par. Det gamla paret som vi också hälsade på hade en fantastisk trädgård med blommor o grönsaker. Vi gjorde ett snabbt besök i en musei-park med en massa konstverk av återanvända saker. Trötta och hungriga åkte vi hem till Martynas och hans familj där vi fick kvällsmat. När vi kom tillbaka till vårt boende stannade Kerstin kvar och berättade med sådan glöd om sitt arbete med Litauenhjälpen, hela kvällen o halva natten.

Vi började nästa dag med att lämna överbliven frukost till brandfamiljen därefter besökte vi skolan Degusiai som tidigare fått hjälp från Lit-hjälpen. Vi lade märke till att det var så rent och snyggt, inget klotter, mycket blommor och gröna växter överallt. Ett extra plus var att alla skulle tvätta händerna i tvättställen precis utanför matssalen innan de fick äta. Vi fortsatte med att besöka två olika hembygdsföreningar, som hjälper Lit-hjälpen. Efter lunch i Sveksna var vi Domkyrkan samt ett förråd för handikapphjälpmedel. Nu var det dags att åka tillbaka till färjan och säga Tack o Hej. Vi är väldigt tacksamma för att vi fick följa med och se och uppleva. Resan har gett oss mycket svar på våra och andras frågor.

STORT TACK TILL KERSTIN, TADAS och ROBERT.

Vi som var med var Anders, Margareta, Mats, Cilla, Ingvar, Solveig, Lena och Allan.

Bildspel från resan hittar ni HÄR

OBS! det kan ta en stund för sidan att ladda upp OBS!